Wśród specjalistów IT mówi się, że ludzi dzieli się na tych, co robią backupy i tych, co zaczną je robić. Te powiedzonko właściwie przedstawia całą ideę robienia backupów – dopóki wszystkie dyski działają poprawnie, nie wdarł się jakiś wirus czy ktoś nie zrobi nam psikusa – wszystko jest w porządku. Na co dzień większość użytkowników komputerów nie zastanawia się nad i sobie nie wyobraża, że dane które są dla nich cenne mogłyby zniknąć. Problemy zaczynają się wtedy, gdy w jakiś sposób zabraknie danych, które są dla nas ważne i wtedy dopiero uświadamiamy sobie jak bardzo były dla nas ważne. Można jednak się przed tym wszystkim bronić – wykonując okresowe backupy tych danych. Wtedy w razie utraty danych jesteśmy w stanie przywrócić znaczną część tych danych. Poniższy poradnik pokaże Wam, w jaki sposób możecie zadbać o bezpieczeństwo swoich danych.

Na rynku jest wiele programów do automatycznych backupów. W tym poradniku użyję programu Paragon Hard Disk Manager, który jest darmowy do zastosowań domowych (należy tylko utworzyć konto na stronie producenta).

W pierwszej kolejności pobieramy program Paragon Hard Disk Manager, który zawiera moduł PARAGON Backup & Recovery Free. Po pobraniu programu przechodzimy do instalacji – która sprowadza się właściwie do akceptacji treści licencji.

Po pierwszym uruchomieniu programu otrzymujemy komunikat, w którym dowiadujemy się że aby używać aplikację należy ją aktywować.

Klikamy „Aktywuj”. W następnym oknie mamy opcję zalogowania się lub utworzenia konta. Jeśli posiadacie konto użytkownika MyParagon, to się zalogujcie. Ja nie posiadam, więc klikam „Łatwa rejestracja w ciągu kilku sekund”. Możecie też użyć konta społecznościowego do założenia konta.

Szybko wpisuję wymagane dane – imię, nazwisko oraz adres e-mail i klikam „Zarejestruj”.

Konto wymaga potwierdzenia – na adres e-mail przychodzi link aktywacyjny, który klikamy. Po jego kliknięciu zostaniemy przekierowani do strony, na której ustalamy nasze hasło.

Po wpisaniu nowego hasła konto zostaje utworzone. Wracamy do programu Paragon Hard Disk Manager i w nim logujemy się danymi konta, które przed chwilą założyliśmy.

Po zalogowaniu otrzymamy komunikat, że produkt został aktywowany, a następnie przechodzimy do szybkiego przewodnika po programie.

Przeklikujemy się przez ten przewodnik przyciskiem „Next”, aż będziemy mogli go zamknąć. Po zamknięku ukaże się nam główne okno programu, w którym będziemy mogli utworzyć zadanie kopii zapasowej.

Po lewej stronie ekranu znajdują się przycisku umożliwiające wykonanie backupu. W zależności od potrzeb możemy wykonać pojedynczą kopię zapasową lub ustalić zadanie kopii zapasowej. Proces konfiguracji obydwu tych rzeczy jest dość podobny, przy czym zadanie kopii zapasowej będzie posiadało dodatkową sekcję dotyczącą zaplanowania tego zadania – dlatego poniżej pokaże jak zdefiniować nowe zadanie. Klikamy w przycisk „Utwórz zadanie kopii zapasowej”. Pojawi się kreator, w którym w następnych krokach będziemy uzupełniać informacje dotyczącego tego zadania.

Po naciśnięciu dalej przechodzimy do widoku, w którym definiujemy nazwę naszego zadania. Nazwa może być dowolna – najważniejsze aby było wiadomo jakich danych dotyczy.

Po przejściu dalej określamy, jakie dane mają mieć robioną kopię zapasową. Program pozwala nam wybrać całe dyski, partycje, typy plików lub konkretne foldery. Zazwyczaj konkretne dane przetrzymujemy w danym folderze na dysku, więc taką opcję wybieram. Jeśli jednak trzymasz ważne dane na jednej np. partycji, nie ma problemu abyś ją zaznaczył – pamiętaj tylko że docelowe miejsce na backup będzie musiało mieć odpowiednią ilość miejsca na te dane.

W moim przypadku wybieram folder, w którym znajdują się pliki związane z blogiem etechinfo.pl.

Następnie należy określić miejsce docelowe backupów – tam, gdzie będą zapisywane. Należy pamiętać aby to miejsce posiadało dużo wolnej przestrzeni (w zależności od tego czego kopie zapasowe planujemy robić). Zalecamy również, aby nie był ten sam dysk twardy z którego będą pochodziły dane – ponieważ w przypadku awarii kopia zapasowa również ulegnie zniszczeniu. Najlepiej backupy trzymać na zewnętrznych dyskach twardych lub jeśli mamy taką możliwość – na zasobach sieciowych. W moim przypadku wybieram zewnętrzny dysk twardy, który pozyskałem z starego komputera i dokupiłem do niego obudowę. Uwaga: w moim przypadku dysk zewnętrzny był wykrywany jako dodatkowy wolumin lokalny, a nie urządzenie zewnętrzne.

Następnie przechodzimy do najważniejszej zakładki – planowania wykonywania kopii zapasowych. Producent programu przygotował 4 zalecane strategie przygotowywania kopii zapasowych:

  • codzienna kopia zapasowa – kopia zapasowa jest wykonywana codziennie o wyznaczonej godzinie. W ramach tej strategii wykonywane będzie jedna pełna kopia danych i 6 kopii inkrementalne (są to kopie tych plików, których nie ma w pełnej kopii a pojawiły się po wykonaniu pełnej kopii). Ta strategia polecana jest dla tych plików, które dynamicznie się zmieniają, codzienne są przetwarzanie itp.
  • kopia zapasowa na żądanie – jest to strategia, w której użytkownik zleca manualnie wykonanie kopii zapasowej. Ten tryb polecany jest w przypadku plików, do których być może będziemy chcieli wrócić jeśli coś się nie uda.
  • tygodniowa kopia zapasowa – w tym trybie wykonywane są tylko pełne kopie plików, których przetrzymywane są co najmniej trzy ostatnie kopie. Zadanie wykonywane jest co tydzień o zadanej godzinie przez użytkownika. Ta strategia polecana jest dla tych plików, których zmiany nie następują zbyt szybko, ale jednocześnie nie są dużymi zbiorami.
  • jedna kopia zapasowa – strategia bardzo podobna do kopii zapasowej na żądanie, przy czym mamy wpływ na retencje danych. Zalecana przy jednorazowych potrzebach zabezpieczenia plików.

Program również umożliwia zdefiniowanie własnych strategii. Wydaje mi się, że najczęściej backupowanym przypadkiem będzie taki zestaw plików, który nie zmienia się zbyt dynamicznie lub nie zależy nam na aktualności plików co do dnia, ale zajmuje dużo miejsca na dysku. W takim przypadku proponuję, aby utworzyć własną strategię – która będzie działała podobnie do codziennej kopii zapasowej (czyli będzie miała przyrostowe kopie zapasowe) ale będzie wykonywana raz na tydzień. W tym celu klikamy na przycisk „Nowa strategia” i definiujemy ją. Najpierw określamy nazwę strategii.

W kolejnej zakładce określamy kiedy kopia będzie wykonywana – w naszym przypadku chcemy co tydzień. Dla mnie najwygodniejszym dniem będzie sobota – wtedy zazwyczaj najmniej pracuję i dodatkowy proces w tle nie powinienem mi przeszkadzać.

Potem należy określić typ kopii. W programie Paragon Hard Disk Manager występują trzy rodzaje typu kopii:

  • pełnia kopia zapasowa – zawsze jest wykonywana kopia wszystkich plików
  • pełnia i inkrementalna kopia zapasowa – za pierwszym razem wykonywana jest pełna kopia, kolejne kopie zawierają tylko pliki które zostały dodane, zmienione itp. od ostatniego wykonania kopii. Aby przywrócić w razie potrzeby taką kopię należy posiadać kopię pełną i dodatkowe kopie inkrementalne. Ten typ zajmuje najmniej miejsca na dysku
  • pełna i dyferencyjna kopia – za pierwszym razem wykonywana jest pełna kopia danych, a późniejsze kopie zawierają wszystkie zmiany od wykonania pełnej kopii danych do wykonania kopii dyferencyjnej. W przeciwieństwie do kopii inkrementalnych do odzyskania kopii wystarczy kopia pełna oraz ostatnia dyferencyjna

W moim przypadku wybieram drugą opcję – dane do backupu będą zajmowały sporo miejsca, więc chcę aby same kopie zapasowe zajmowały go jak najmniej. Wskazuję 4 inkrementalne kopie przed następną kopią pełną – to oznacza, że pełna kopia będzie wykonywana co 5 tygodni – czyli około miesiąca.

Po wskazaniu typy kopii należy określić rentencję. Rentencja to nic innego, jak zapewniona ilość przetrzymywanych kopii zapasowych w wstecz, przy czym w przypadku kopii inkrementalnej jako kopię traktujemy cały łańcuch tzn. kopię pełną + wszystkie kopie inkrementalne (tylko wtedy można odzyskać dane). W moim przypadku nie włączam tej opcji – kopię zapasową robię głównie po to, aby odzyskać dane w przypadku awarii dysku twardego. Gdybym potrzebował czasami odzyskać stan plików sprzed np. jakiejś zmiany w nich, wtedy warto dodać rentencję – ale wymaga to znacznie więcej miejsca na backupy.

Ostatnia zakładka to dodatkowe opcje. Tutaj wybieramy je zgodnie z naszymi potrzebami. Zalecam włączenie pierwszej opcji „nie pozwól, aby komputer przeszedł w stan uśpienia”. Zaznaczenie tego spowoduje, że dopóki kopia się nie wykona Wasz komputer nie zostanie uśpiony, a kopia będzie miała szansę wykonać się w całości.

Mamy komplet informacji wypełniony – możemy więc dodać własną strategię oraz ją wybrać z listy. Dostosowujemy jeszcze ewentualną♀ godzinę uruchamiania zadania.

Przechodzimy dalej, gdzie podsumowanie naszych ustawień zadania tworzenia kopii zapasowej.

Klikamy „Zakończ”. Brawo! Nasze zadanie jest utworzone i od tej chwili kopie zapasowe będą tworzyły się automatycznie. Nasze zadanie powinno pojawić się w głównym oknie programu.

 

 

 

Dodaj komentarz

avatar